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> Mental Health and Anomalous Experience
Thomas Rabeyron et Renaud Evrard ont participé à l’ouvrage collectif Mental Health and Anomalous Experience dirigé par le professeur de psychologie Craig D. Murray, de l’Université de Lancaster. Cet article regroupe un résumé en français et en anglais de leurs deux chapitres, suivi d’une présentation de l’ouvrage.
Cet article va d’abord présenter une vision d’ensemble des connaissances actuelles concernant les liens entre les expériences anomales et différents aspects psychologiques et psychopathologiques, tels que la santé mentale, les frontières mentales et les traumatismes. Cette revue globale de la littérature mettra en lumière le fait que les relations entre les expériences anomales et la santé mentale sont complexes et multidimensionnelles. De plus, la recherche a démontré que les expériences anomales ne sont pas toujours associées avec des troubles psychiques, et peuvent même améliorer le bien-être dans certains cas. Nous allons ensuite proposer de prendre une perspective différente sur ces questions, illustrant celle-ci au moyen de plusieurs cas cliniques d’expériences anomales recueillis au sein d’un service clinique spécialisé. Empruntant une approche psychodynamique et psychanalytique, nous allons proposer plusieurs hypothèses concernant les processus psychologiques qui peuvent mener à l’expression d’une “solution paranormale” associée plus généralement avec des événements de vie négatifs. Nous allons également montrer la complexité de la relation entre santé mentale, traumatismes et frontières mentales.
This paper will first present a comprehensive overview of the current knowledge concerning the links between anomalous experiences and different psychological and psychopathological aspects, such as mental health, mental boundaries and trauma. This global review will shed light on the fact that the relationships between anomalousexperiences and mental health are complex and multidimensional. Moreover, research has demonstrated that anomalous experiences are not always associated with mental disorders, and may even improve well-being in some cases. I will then propose taking a different perspective to these questions, illustrating this with several clinical cases of anomalous experiences from a specialized counseling service. Taking a psychodynamic and psychoanalytical approach, we will propose several hypotheses regarding the psychological processes that can lead to the expression of a “paranormal solution” associated more generally with negative life events. We will also show the complexity of the relationship between mental health, traumas and mental boundaries.
Résumé
L’idée que certaines expériences humaines ne sont pas correctement décrites et traitées par la médecine scientifique est fondamentale pour de nombreuses médecines alternatives. Certaines pratiques se réfèrent au besoin d’un traitement anomal d’expériences normales (en utilisant des états modifiés de conscience ou des énergies subtiles pour soigner des maladies, par exemple), d’autres affirment que certaines sortes d’expériences incluant des éléments “paranormaux” nécessitent des pratiques “paranormales” (comme l’exorcisme ou la sorcellerie). Alors quelle est la place de la psychologie clinique des expériences anomales (CPAE) ? Cette pratique partage avec l’ethnopsychiatrie et la psychothérapie transpersonnelle le postulat que nous pouvons aider les personnes qui vivent des expériences anomales (ou “exceptionnelles”) sans avoir à les extraire de la pratique clinique traditionnelle. Les racines de cette idée se retrouvent dans certains aspects de la pratique du somnambulisme artificiel par De Puységur, un héritier de Mesmer. Puis, tout le champ de la psychopathologie a été traversé par des tensions entre les discours religieux, scientifiques et sociaux autour des expériences anomales. Plus tard, l’integration par la psychanalyse du transfert de pensée, l’application clinique de la parapsychologie, débutant par l’approche systémique des cas de RSPK, et la psychothérapie transpersonnelle furent les principaux paradigmes de la CPAE durant le XXe siècle. Mais ces paradigmes ont échoué à résoudre les problèmes basiques de la CPAE dans son positionnement général contre la médecine scientifique, c’est-à-dire à clarifier les critères de diagnostic différentiel des expériences anomales qui viendraient justifier une clinique différentielle. Un nouveau paradigme pour la CPAE doit prendre en compte a) l’indécidabilité du psi dans le cadre clinique,, b) la propriété transnosographique des expériences anomales, et c) les aspects salutogénétiques de certaines interprétations des expériences anomales. Cet article tente de passer en revue les facteurs qui ont contribué à construire une approche clinique des expériences anomales et leurs anciennes et actuelles implications pour le champ de la santé mentale.
The assumption that some human experiences are not well described and treated by biomedicine is fundamental for many alternatives medicines. Some practices referred to the need of an anomalous treatment of normal experiences (using altered states of consciousness or subtle energies to cure organic diseases, for example), others claimed that some kind of experiences which include “paranormal” elements appeal for “paranormal” practices (like exorcism or sorcery). So what is the place of the Clinical Psychology of Anomalous Experiences (CPAE) ? This practice shared with ethnopsychiatry and transpersonal psychotherapy the postulate that we can help people living anomalous (or “exceptional”) experiences without taking them outside the field of classic clinical practice. Roots of this idea can be found in some aspects of the practice of artificial somnambulism by De Puységur, an heir of Mesmer. Then, the whole field of psychopathology has been crossed by a tension between religious, scientific and social discourses around anomalous experiences. Later, psychoanalysis’ integration of thought transference, clinical application of parapsychology, beginning with systemic approach of RSPK cases, and transpersonal psychotherapy were the main paradigms of CPAE in the XXth century. But these paradigms have failed to resolve the basic problems of CPAE in its general assumption against biomedicine, ie. to clarify the criteria of differential diagnosis of anomalous experiences which should justify a differential clinical practice. A new paradigm for CPAE have to take into account a) the undecidability of psi in the clinical setting, b) the transnosographical propriety of anomalous experiences, and c) the salutogenic aspects of some appraisals of anomalous experiences. This article will try to review the factors that contributed to build a clinical approach of anomalous experiences and their old and current implications for mental health field.
The importance of spiritual and religious frames of reference in making sense of and recovering from mental health difficulties is increasingly being recognized by mental health researchers. This book focuses on a variety of broad existential experiences. These are variously termed ‘religious, ‘spiritual’, ‘anomalous’ ‘extraordinary or exceptional experiences’, or ‘aberrant perceptions or beliefs’ by researchers and health practitioners active in this field. In recognition of the burgeoning work in this area in recent years, this book brings together a broad range of approaches and perspectives to focus on an important set of topics that are important in demarcating this topic area.
Craig Murray (School of Health and Medicine, Lancaster University) carries out qualitative research into chronic illness and mental health with a particular emphasis on implications for clinical psychologists and services. This has most recently involved examining (in collaboration with Jane Simpson) caregivers’ experiences of caring for a husband with Parkinson’s disease and psychotic symptoms, an analysis of delusions in people with Parkinson’s disease, and co-contructions of couplehood by couples when one partner has dementia.Other current research projects include recovery from bipolar disorder (with the Spectrum Centre), the experience of CBT for PTSD, and suicide prevention (with Manchester University). Other clinical topics in which he is research active include self-harm, anomalous experiences, and mental health following amputation.
1. The role of understanding, engagement and meaning in anomalous experience : A narrative review of the evidence from cultural research (Greg Taylor and Craig Murray)
2. Religious visions and voices (Simon L. Dein)
3. ‘Sense of presence’ experiences in bereavement and their relationship to mental health : A critical examination of a continuing controversy (Edith Steffen and Adrian Coyle)
4. Reflections on researching sense of presence experiences with a bereaved population (Catherine Keen)
5. Psychological and mental well-being in palliative care : Needs of patients and caregivers (Mary Oliver)
6. Clinical psychology of anomalous experiences : Roots and paradigms (Renaud Evrard)
7. Health and well-being benefits of exceptional human experiences (William Braud)
8. Psychopathological and psychodynamic approaches to anomalous experiences : The concept of a paranormal solution (Thomas Rabeyron)
9. On niches and nutters : An alternative view (Pieter R. Adriaens)
10. Anomalous experiences and mental health : the double-edged sword (Kerry L. Schofield)
11. Psychosis and religious/spiritual experience : Ethnographic, cognitive and neurobiological perspective (Simon L. Dein)
12. Grief illusions and/or pseudo-hallucinations in children : A “ghost” slips by (Pascal Le Maléfan)
13. Humanistic group therapy, mental health and anomalous/ paranormal experiences (Alejandro Parra)
14. Musings on anomalous experience in a therapeutic context (Lisa Herman)